Skivebom av Nammo

God intensjoner, men dårlig håndverk av sponsoren til det norske hopplandslaget.

Samtidig som debatten om hva som er å være etnisk norsk raser i norske medier dukker denne Nammo-reklamen opp. Reklamen ble publisert i VGs papirutgave 31. desember i fjor, sist fredag og i følge VGs annonseavdeling sendt ut på mobil 26. februar i år. Det er sikkert utilsiktet, men bildet gir dårlige assosiasjoner til mellomkrigstidens nasjonalistiske propaganda.

Tweet som gjorde meg oppmerksom på Nammo-reklamen.

At Nammo sponser norsk idrett har i seg selv vært kontroversielt. Nammo inngikk i 2010 et sponsorsamarbeid med det norske hopplandslaget og fornyet med fire nye år i 2014. Selv om det ble en debatt om det etiske grunnlaget for at en ammunisjonsprodusent kunne sponse norsk hoppsport i tidsrommet rundt 2010, druknet denne debatten i Red Bull-bråket mellom Petter Northug jr og Norges Skiforbund, en debatt som fortsatt lever med krangelen alpinisten Henrik Kristoffersen har med alpinlandslaget i dag. Red Bull-bråket fra 2009 og utover nådde en foreløpig topp da norske idrettsledere argumenterte for hvorfor Nammo var bra for norsk idrett og Red Bull ikke var det.

At det ikke er flere med annet en hvit hudfarge som driver med hoppsport i Norge kan ikke Nammo noe for, det får være en utfordring for hopplandslaget og Norges skiforbund. Men å lage en reklameplakat som minner om mellomkrigstidas nasjonalistiske propaganda og at sponsoren attpåtil er en ammunisjonsprodusent er kanskje litt uheldig i en tid da debatten om etnisk tilhørighet og voldelig nasjonalisme brer om seg i Europa?

Om ikke annet greier Nammo å lage liv i debatten igjen om at en våpenprodusent sponser norsk idrett. Det er i seg selv en prestasjon når hensikten er å skape god stemning.

Og akkurat som Skiforbundet trengte flere utenomsportslige saker akkurat nå…

(Nammo er eid av finske Patria Oyi (50%) og den norske stat (50%))

Leave a Reply

Required fields are marked*