Tellefeil utenfor håndballbanen

Konflikten mellom Byåsen håndball elite og Håndballforbundet om milliongaven som trondheimsklubben fikk av rikingen Morten Klein og hans utenlandske spillselskap viser nok en gang hvor betent norsk spillpolitikk er. Men mest av alt viser den at Håndballforbundet rir to hester i kampen om egne midler.

I det som ble regnet som en tidlig seriefinale i Grundigligaen for menn, mellom Elverum og Bækkelaget, fikk du i oppkjøringen til kampen på Eurosport Norge se tre utenlandske spillreklamer (Comeon, Casumo og Bingo.com) og det samme fikk du i pausen i kampen (Maria Casino, Betsafe og Comeon). I pausen fikk du også en somløs overgang mellom Norges Håndballforbunds logo, Eurosport Norge og Maria Casino. På den måten bidrar norsk håndball til markedsføring av utenlandske spillsselskaper samtidig som de prøver å kneble alle håndballklubber som ønsker å få egne inntekter av spillreklamen.

Utgangspunktet for konflikten mellom Byåsen Elite og Håndballforbundet er at Mortein Klein ga en milliongave til håndballklubben fra Byåsen fra et utenlandsk bettingselskap som han eier. I følge ham selv var det ikke heftet noen betingelser ved gaven. Denne gaven falt Håndballforbundet tungt for brystet og de satt i gang et sterkt press på håndballklubben for at de skulle frasi seg gaven.

Til Adresseavisen uttaler styrelederen Oddvar Aardahl at:

– Vi ble utsatt for sterkt press fra Norges Håndballforbund fordi de orienterte oss om alvorlige konsekvenser, nemlig å bli fratatt medlemskapet. Det betyr blant annet at man mister Olympiatoppen som samarbeidspartner og at man utestenges fra landslaget. Det er for oss meget alvorlig.

– Vi har hele tiden bedt om å få et svar på hvorfor gaven strider mot deres lover, vedtak og resolusjoner. Vi mener at vi kan motta penger dersom vi ikke promoterer det selskapet som gir oss pengene. Det er ikke snakk om noen gjenytelser, slik vi ser det. Men det er ikke godt nok for dem.

Enerettsmodellen har bidratt til milliardbeløp til norsk idrett i mange år og det er forståelig at idretten verner om sin største melkeku og hadde dette vært den eneste melkekua til idretten hadde korstoget mot Byåsen vært forståelig og akseptabelt. Det er det ikke.

Håndballforbundet inngikk i september 2015 en toårig medieavtale med Discovery Networks om sendinger på Eurosport og Max. Disse sendingene er fulle av bettingreklame og Discovery hadde neppe hatt råd til eller vært interessert i å sende norsk håndball hadde de ikke hatt mulighet til å finansiere håndballsendingene med blant annet bettingreklame. Med andre ord er Håndballforbundets avtale med Discovery prisgitt utenlandsk betting.

Det bekymrer ikke Håndballforbundet. Her er utdrag fra Håndballforbundet pressemeldingen om medieavtalen mellom Håndballforbundet og Discovery:

– Vi er meget fornøyde med avtalen som nå er på plass med Discovery. De har bevist at de satser stort, både med en ny norsk sportskanal og ikke minst de fremtidige OL-rettighetene. Discovery satser offensivt på å videreutvikle opplevelsen knyttet til våre klubb- og landskamper med studio og tilstedeværelse på samtlige kamper. Dette vil løfte produktet ytterligere til glede for mange håndballinteresserte nordmenn, sier Generalsekretær Erik Langerud i Norges Håndballforbund.

Den toårige avtalen omfatter samtlige landskamper for Norge på hjemmebane, samt rettigheter tilhørende Norges Håndballforbund i utlandet (ekskl. mesterskap). Totalt for perioden vil det bli vist ca. 50 landskamper på TV, inkludert blant annet alle kampene i Golden League og Møbelringen Cup. Samtlige sendinger for landskamper med Håndballjentene og Håndballgutta vil inkludere studio, eksperter med analyser og med reporter tilstede på kamparenaen. Og de er fulle av reklame for utenlandske spillselskaper.

Denne pressemeldingen viser at Håndballforbundet ikke har noen betenkeligheter med å bidra til Discoverys sendinger med egne folk i sendinger som er omgitt av utenlandske bettingreklamer. Hvorfor skal ikke da Byåsen få motta penger fra en som har tjent på bettingselskaper når Håndballforbundet selv kan nyte godt av utenlandske bettingselskaper? Bør Håndballforbundet utestenges fra Olympiatoppen?

Dette er ingen ny problemstilling. Fotballforbundet rir på samme måte som Håndballforbundet to hester i spillpolitikken. Fotballforbundet har også inngått medieavtale med Discovery, men har klausuler om bettingfri sone når norsk fotball vises. Men Fotballforbundet bidrar med flere seere til kanaler som sender bettingreklame utenom disse forbudssonene og gir dermed disse bettingselskapene større eksponering.

Og kanskje mer interessant: det er Fotballforbundet som eier tv-studioet UMC, som Disvovery bruker til sine sportssendinger og på den måten tjener også NFF indirekte penger på utenlandsk bettingreklame.

Det er verdt og merke seg at utenlandske bettingselskaper bruker over 700 millioner kroner på bettingreklame i Norge i året fordelt mellom Discovery og MTG (Viasat-kanalene), der MTG sannsynligvis tar størstedelen av kaka.

Byåsen-saken er forskjellig fra saken som feks. fotballklubben Avaldsnes havnet oppi i fjor da de inngikk en sponsoravtale med Betsson for sine Europacup-kamper. Der dreide saken seg om eksponering av et utenlandsk bettingselskap. Avaldsnes ble også presset til å si fra seg avtalen, men juridisk sett var den saken klarere. Motivet til den rike trønderen er sikkert ikke bare å bidra til håndballen i Trondheim. Men det er egentlig en annen debatt.

Byåsen og Avaldsnes-sakene dreier seg strengt tatt ikke om juss. Den dreier seg om hvor mange tunger særforbundene snakker med når de snakker om Norsk Tipping, spillpolitikken og enerettsmodellen.

Jo lenger tid Håndballforbundet og Fotballforbundet snakker med to tunger i spillpolitikken, jo mer bidrar de til å undergrave en ordning som de selv sier de støtter. Vil de egentlig bevare enerettsmodellen?

Leave a Reply

Required fields are marked*