Norsk Tipping med alternative fakta?

Går det an å ha lykketall i Lotto eller vite hvilket tall som blir trukket ut i neste Lotto-trekning? Ja, skal vi tro markedsføringen til Norsk Tipping.

Kampen om det norske spillmarkedet hardner til. Internasjonale spillselskaper bruker de fleste verktøyene i verktøykassa for å kapre norske kunder, samtidig som norske politikere prøver å tette smutthullene og gi begrepet spillmonopol et reelt innhold.

Det sentrale argumentet til forsvarere av Norsk Tipping er at selskapet på Hamar er mer ansvarlig enn de utenlandske spillene og at hele overskuddet går til veldedige formål. Motargumentet til Norsk Tippings konkurrenter er at publikum selv må få velge hvor de vil spille og at deres egen aktivitet ikke er ulovlig, men er regulert av europeisk lov. De blir nok aldri enig.

Lottomillionærer er kanskje ikke som andre millionærer fordi de har hatt flaks med tallene de har sendt inn til Norsk Tipping. Spørsmålet som nå melder seg er om de kunne spå vinnertallene på forhånd? Det er nesten det inntrykket Norsk Tipping gir når de i sin markedsføring av Lotto bruker begreper som lykkekupong og formtall. Dette er sikkert tenkt humoristisk, men det gir et useriøst inntrykk av enerettsbedriften på Hamar. Med bruk av begreper som lykkekupong og formtall antyder Norsk Tipping at man kan påvirke eller forutsi utfallet av en lottotrekning. Er det ikke akkurat dette de spilleavhengige etter hvert tror er mulig i et desperat forsøk på å vinne tilbake det tapte?

I Eurojackpot kan du lage din egen Lykkekupong.

Da Norsk Tipping lanserte Lotto så lo de fleste av Dagbladets Lotto-spalte som satt opp oversikt over formtallene i Lotto. Alle som har litt kunnskap om statistikk vet at dette bare er tull. Lotto er basert på tilfeldig uttrekning og ingen tall er i bedre form enn andre. Nå har formtallene dukket opp i Dagbladet igjen i form av innholdsmarkedsføring. Hvem ler nå?

Norsk Tipping med formtall i Lotto

Et av argumentene til dem som forsvarer enerettsmodellen er at Lotto ikke er et spill som skaper spillavhengighet, men at problemene først og fremst ligger i sportsspill og casinospill. Det kan sikkert diskuteres. Men når Norsk Tipping nå forteller kunden at du kan lage din egen lykkekupong og indirekte forteller at noen tall har større sjanse for å vinne enn andre så setter du både de fysiske lovene til side og legger opp til at kunden skal få et avhengighetsforhold til Lotto.

Er det egentlig så lurt av Norsk Tipping å bruke alternative fakta i sin markedsføring?

Leave a Reply

Required fields are marked*