Sykkelskandale: Når det sprekker for journalisten

De siste dagene har sykkellaget Team Sky i Storbritannia havnet i skikkelig trøbbel. Lagets direktør Sir David Brailsford er avslørt i løgn og for å ha tilbudt en journalist i Daily Mail informasjon om brudd på dopingreglementet hos andre sykkellag for å beskytte seg selv. Det fikk journalisten til å reagere.

 

Denne uka har representanter for sykkellaget Team Sky – der Kurt Asle Arvesen i flere år har vært sportsdirektør (han sluttet i oktober) og Ole Gabriel Rasch fortsatt er sportsdirektør – forklart seg for en komité i det britiske parlamentet om en mystisk pakke som ble levert til sykkelrytteren Sir Bradley Wiggins (Storbritannias mestvinnende OL-deltager) i forbindelse med rittet Criterium du Dauphine i 2011. Hva var det i pakken?

 

Sir Bradley Wiggins har havnet i skikkelig trøbbel etter at det ble kjent gjennom hackernettverket Fancy Bear at han har ført opp bruk av astmamedisin og en høy dose Kenacort mot fremtidig allergi på unntakslisten (TUE) til WADA til tross for at han i sin egen selvbiografi har skrevet at han har vært frisk og ikke trengte medisiner. Derfor har opplysninger om at det ble fraktet en mystisk pakke fra Storbritannia over de franske alper til Sir Bradley Wiggins vakt stor interesse.

 

Representanter for Team Sky har tidligere nektet for at pakken var til Wiggins, men i parlamentshøringen på mandag innrømmet Brailsford at pakken var til den meritterte sykkelrytteren og at medikamentet han fikk var Fluimucil, et legemiddel som skal hjelpe mot luftveisplager. Det er meget spesielt på flere måter.

 

For det første er dette et middel som ikke skal brukes av astmatikere, så hvis Wiggins har astma burde han holdt seg borte fra akkurat dette middelet.

 

For det andre at Fluimucil er reseptbelagt i Storbritannia, men ikke i Frankrike der middelet skulle brukes. Hvorfor frakte dette middelet den lange veien fra Storbritannia når det lett kunne kjøpes i Frankrike? Dette får en til å tenke på Therese Johaug-saken.

 

For det tredje, og kanskje mest spesielt, fordi Brailsford ikke nevnte Fluimucil med ett eneste ord da han i hemmelighet møtte Daily Mail-journalist Matt Lawton i september i år til en fortrolig samtale om hva som foregikk i Team Sky. Tvert i mot ga Brailsford Lawton tilbud om informasjon om misbruk av unntaksreglene i andre sykkellag for å få journalisten til å glemme alle mistankene som den siste tiden hadde hopet seg opp om Sir Bradley Wiggins og Team Sky.

 

Brailsfords vitnemål i det britiske parlamentet provoserte Daily Mail-journalisten så mye at han valgte å fortelle om sitt fortrolige møte med Team Sky-sjefen i september. Det roter Team Sky inn i ennå mer trøbbel.

 

Det store spørsmålet nå er: hvor går grensen for å fortelle om fortrolig informasjon fra idrettsutøvere som er koblet til doping? Går det en grense for hva som bør fram?

Leave a Reply

Required fields are marked*